کد خبر: 950946
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۰
با اینکه چند سالی است مسئولان و نمایندگان چهارمحال و بختیاری از لزوم رسیدن خط‌ آهن به مرکز این استان صحبت می‌کنند، اما هنوز هیچ اراده‌ای برای عملی کردن این خواسته پیدا نشده است.
سيداحمد هاشمی اشكا
سرويس ايران جوان آنلاين: شاید برای شهرکردی‌ها سخت باشد که خط آهن از استانشان بگذرد و آن‌ها بدون خطوط ریلی بمانند. با اینکه چند سالی است مسئولان و نمایندگان چهارمحال و بختیاری از لزوم رسیدن خط‌آهن به مرکز این استان صحبت می‌کنند، اما هنوز هیچ اراده‌ای برای عملی کردن این خواسته پیدا نشده است. با این حال یکبار دیگر نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه راه‌آهن اصفهان – شهرکرد – اهواز، گفته راه‌آهن استان فراموش شده است در حالی که امن‌ترین و ارزان‌ترین حمل‌ونقل، ریلی است و شهرکرد جزو مرکز استان‌هایی در کشور است که خطوط ریلی ندارد.

اواسط سال گذشته بود. درست زمانی که بحث پروژه راه‌آهن «اصفهان – چهارمحال و بختیاری – خوزستان» داغ بود نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی اعلام کردند، اگر قرار است پروژه راه‌آهن «اصفهان – چهارمحال و بختیاری - خوزستان» از مرکز استان عبور نکند بهتر است اصلاً وارد نشود، چون نباید دیگران مسیر‌های استان را تعیین کنند و نباید تنها راهی برای وصل شدن استان‌های اصفهان و خوزستان شود. در حال حاضر چهارمحال و بختیاری به علل مختلف دچار گرفتاری‌های مزمن است و یکی از اصلی‌ترین پایه‌های این گرفتاری مباحث زیرساختی و یکی از شاهکار‌های این حوزه حمل و نقل است. اکثر راه‌های استان راه‌های فرعی است و باید از اعتبارات استان برای آنان هزینه شود. اما با توجه به درست انجام نشدن این امر پروژه‌های زیادی روی زمین مانده و به نتیجه نرسیده‌اند.
 
پروژه‌های نیمه تمام روی دست چهارمحال و بختیاری

در چهار‌محال و بختیاری، شهرستان سامان به عنوان منطقه‌ای گردشگری مطرح است. اما گردشگری با شعار ایجاد نمی‌شود و نیازمند تخصیص اعتبار برای تکمیل و احداث جاده‌هاست. در همین رابطه نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: «اگر قرار است پروژه راه‌آهن «اصفهان – شهرکرد» از مرکز استان عبور نکند بهتر است اصلاً وارد نشود، چون نباید دیگران مسیر‌های استان را تعیین کنند و قَیم مآبی بس است و نباید تنها راهی برای وصل شدن استان‌های اصفهان و خوزستان شود.» اردشیر نوریان که در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و در حضور وزیر راه و شهرسازی، سخن می‌گفت: با اشاره به بارندگی‌ها و اتفاقات ناشی از آن گفت: «در بارندگی و سیلاب اخیر، استان در بخش‌های کشاورزی، زیرساخت، منازل و... آسیب دید و باید بیمه‌ها پای کار بیایند که در غیر این صورت حق‌الناس شده است و لازم است در این راستا تأمین اعتبار شوند و این مهم توسط دولت صورت گیرد که اکنون در استان بیمه بخش کشاورزی به موقع پرداخت نمی‌شود و نباید این امر در ماجرای سیلاب در بخش کشاورزی تکرار شود.»

وی در خصوص خطوط مواصلاتی استان چهارمحال و بختیاری، تأکید کرد: «کار‌های انجام نشده در این زمینه زیاد است. باید پروژه‌ها به سرعت راه‌اندازی شوند تا وقتی حادثه‌هایی مانند سیل رخ می‌دهد، امدادرسانی از این طریق انجام شود.» نوریان، راه‌آهن استان را پروژه‌ای فراموش شده عنوان کرد و گفت: «در حالی که خطوط آهن در همه جای دنیا امن‌ترین و ارزان‌ترین حمل‌ونقل به شمار می‌آیند، اما هنوز در ایران مرکز استانی وجود دارد که خطوط ریلی ندارد. در اهمیت این موضوع هم همین بس که در مسئله کامیون‌داران مشکلاتی بود که اگر این خط ریلی در استان وجود داشت با آن مسائل روبه‌رو نبودیم.» در همین راستا نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه اساس توسعه در دنیا حمل و نقل است و استان در اهداف توسعه کشور و حتی روابط بین‌الملل نقش بسزایی دارد، گفته: «می‌طلبد به دلیل وجود صنعت مهم فولاد و پتروشیمی‌های لردگان و بروجن پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری – اصفهان – خوزستان طبق برنامه‌ریزی احداث شود.» خدیجه ربیعی با بیان اینکه ۱۱ کیلومتر از پروژه راه شهرکرد – بروجن باقی مانده و تصادفات بسیاری در این مسیر رخ داده که آسیب‌های اجتماعی آینده را در پی‌دارد، تأکید کرده: این پروژه نیازمند تخصیص اعتبار برای تکمیل است. هر چند مهم‌ترین جاده‌های استان نیز نیازمند تکمیل هستند و اگر یک‌هزارم سایر استان‌ها در چهارمحال و بختیاری هزینه می‌شد بسیاری از پروژه‌ها به اتمام می‌رسید.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار